Kolejne badania z udziałem pracowników i kadry zarządzającej potwierdzają negatywny stosunek pracowników do procesu ocen. Większość ankietowanych uważa, że ocena pracownicza jest niepotrzebna. Oto 6 zasad, których przestrzeganie poprawi wizerunek oceny okresowej w Twojej organizacji.
1.Ocena pracownicza to proces, a nie jednorazowe wydarzenie.
Feedback jest kluczowym elementem zarządzania i powinien być obecny przez cały rok. Rozmowa między przełożonym, a pracownikiem, powinna dotyczyć realizacji celów, osiągnięć pracownika, problemów i sposobów ich rozwiązywania. Ocena okresowa jest tylko sformalizowaniem rozmów jakie pracownik i przełożony powinni prowadzić na co dzień.
Regularna informacja zwrotna pozwala pracownikowi szybko reagować i dostosować zachowania do wymagań przełożonego i organizacji. Pracownik nie ma poczucia zaskoczenia podczas oceny rocznej ponieważ przełożony pracuje z nim cały rok.
2. Pozwól pracownikowi i przełożonemu przygotować się do rozmowy
Możliwość porównania samooceny pracownika i oceny przełożonego przed rozmową oceniającą jest świetną praktyką. Wgląd do arkusza pokazującego różnice w ocenie zmniejsza negatywne emocje podczas rozmowy oceniającej i podnosi obiektywizm oceny końcowej. Obie strony dostają możliwość przemyślenia różnic w ocenie, a w razie potrzeby przygotowania argumentów popierających swoje stanowisko.
3. Oceniaj pracownika cały rok. Notuj istotne wydarzenia.
Najlepiej pamiętamy 2-3 miesiące poprzedzające rozmowę oceniającą i często ostatnie miesiące kładą się cieniem na ocenę z całego roku. Zachęcaj pracownika jak i przełożonego do dodawania komentarzy przy realizacji celów, wykonaniu zadań, wyjątkowego wykorzystania kompetencji, itp.
4. Stosuj obiektywne kryteria
Często jedna kompetencja pracownika rzutuje na wszystkie inne. Często oceniany jest człowiek, a nie realizacja zadania. Postaraj się stosować obiektywne kryteria, tam gdzie jest to możliwe opieraj ocenę na liczbach, odnoś się do faktów. Każdą kompetencję oceniaj zgodnie z jej definicją i opisem skali.
5. Rozmowa oceniająca to dialog.
Samo określenie „Ocena Pracownicza”czy „Ocena Okresowa”nasuwa negatywne skojarzenia. Pamiętaj, że celem rozmowy jest zmiana na lepsze, dlatego prowadź rozmowę tak by osiągnąć cel. Krytyka podwładnego nie jest jedynym narzędziem oddziaływania, daj pracownikowi wyrazić swoje zdanie, zaproponuj mu pomoc, wyraźnie pokaż czego oczekujesz, doceń osiągnięcia pracownika.
6. Jaki jest cel prowadzenia Oceny Pracowniczej?
Pracownicy skarżą się, że z oceny nic nie wynika. Raz do roku organizowane jest wspólne ocenianie, planowanie przyszłości zawodowej i kreślenie wizji rozwoju. Niestety chwilę po zakończeniu procesu cała organizacja zdaje się zapominać o ocenach, wnioskach z niej płynących, planach i deklaracjach.
Ocena okresowa może być źródłem informacji usprawniającym zarządzanie firmą. Aby tak było nie wystarczy archiwizowanie arkuszy w zakurzonych segregatorach. Potrzebna jest konsekwentna polityka zarządzania kompetencjami, zarządzania celami i rozwojem pracowników. Dla działu HR ocena okresowa to dopiero początek.